Značenie zimných pneumatík nie je v každej legislatíve presne ustanovené. A to dáva priestor neznámym výrobcom ázijskej produkcie, ktorá sa síce pohybuje v medziach zákona, ale zároveň prináša na trh „zimné“ pneumatiky, ktorých používanie môže byť nebezpečné. Jediná spoľahlivá cesta, ako pri nákupe nenaletieť, je sledovať výsledky testov pneumatík.
Jednotné značenie je základ
Všetci výrobcovia dodržujú všeobecne uznávané značenie pneumatík. Na bočniciach uvádzajú názov modelu a značky, dátum výroby, rozmery, maximálnu rýchlosť aj hmotnosť, ktorú znesú. Z plášťa tiež vyčítate, či sa jedná o zimný alebo celoročný model. Ale aj v označovaní pneumatík sa nájdu hriešnici, ktorí nedodržujú jednotu. Pokiaľ premýšľate o kúpe neznámych, ale lacných pneumatík zo supermarketu, radšej si ich poriadne skontrolujte.
Šedý priestor v značení zimných pneumatík
Rozdiel medzi letnou a zimnou pneumatikou nie je pro každého presne pochopiteľný. Podľa zákona musí mať zimná aj celoročná pneumatika vzorku hlbšiu ako 4 mm a označenie M+S (mud+snow), ktoré je známkou zimného dezénu. Medzera v legislatíve spočíva v absencii presnej definície „zimného dezénu“. Akýkoľvek plášť s dostatočnou hĺbkou vzorky a písmenami M+S na bočnici je zákonom považovaný za zimný. Tu vzniká priestor pre nepoctivých výrobcov.
M+S na zimných pneumatikách ešte nič neznamená
Pri neznámych zimných alebo celoročných pneumatikách je tak ich skutočná kvalita a spôsobilosť na jazdu v zimných podmienkach neistá. Pneumatiky môžu byť označené písmenami M+S „mud and snow“, popr. symbolom kopca so snehovou vločkou 3PMSF (3 Peak Mountain Snow Flake), ale ich konštrukcia ani zmes nemusí byť na prevádzku v zime vôbec prispôsobená. Takže si asi viete predstaviť, ako si takéto „zimné pneumatiky“ poradia pri jazde na snehu alebo ľade.
Ako si vybrať spoľahlivé pneumatiky
Najistejšou cestou ako si vybrať spoľahlivé pneumatiky je sledovanie nezávislých testov zimných pneumatík, ktoré uskutočňujú národné autokluby. V testoch nájdete porovnanie dezénov od prémiových značiek, ako je napr. Bridgestone, s budgetovými plášťami, medzi ktoré patrí Barum, ale tiež s pneumatikami ázijskej produkcie. Z ich výsledkov je na prvý pohľad jasné, ako si vedú jednotlivé modely pri jazde v rôznych podmienkach.
Starostlivosť a kontrola pneumatík
Okrem kvality pneumatík veľmi ovplyvňuje jazdné vlastnosti aj ich technický stav. Pri každom tankovaní skontrolujte správne nahustenie pneumatík podľa manuálu k vozidlu. Pravidelne sledujte hĺbku vzorky, ktorá musí mať pri prevádzke v zime minimálne 4 mm. Najjednoduchšie je použitie hĺbkomeru alebo 2 € minca, ktorú vložíte do pozdĺžnej drážky. Pokiaľ vidíte strieborný okraj, poohliadnite sa po nových pneumatikách.
Pri výbere zimných a celoročných pneumatík sa skôr ako na reklamy a „zimné symboly“ zamerajte na výsledky testov. Len tak budete mať istotu, že jazdíte na spoľahlivých pneumatikách.