V posledných desiatich rokoch sme boli svedkami obrovského nárastu využívania mobilných a sociálnych médií, ako aj internetu. Nové technológie priviedli spoločnosť do digitálneho veku. Konkurencieschopnosť menších či väčších firiem vychádza práve z toho, ako dokážu využiť digitálne schopnosti spojené s výkonom kognitívnej výpočtovej techniky. Spracovanie informácií, získavanie poznatkov a tvorba procesov chápania nesmú chýbať v žiadnej modernej spoločnosti. V súčasnosti ide naozaj veľmi jednoducho založiť živnosť, no nie každý podnikateľ má jasno v názoroch poznávacích procesov v sociálnej interakcii. Tie majú totiž prioritný význam pre existenciu sociálnej štruktúry. Pravda je taká, že kognitívne systémy sa neprestaneme učiť nikdy.
Rastúci objem neštruktúrovaných dát
Kognitívne systémy nespoliehajú iba na údaje ako je transakčná história alebo geolokácia klienta. Oproti ostatným strojom a systémom ide o omnoho osobnejšiu interakciu ľudí. Výpočtová technika odomkne rastúci objem neštruktúrovaných dát vrátane toho, čo sme v jazyku kódovali, a to od učebníc a vzorcov cez literatúru a konverzácie až po zvyky a pohyby. Napríklad, ak zákazníka skontaktujete telefonicky, kognitívny systém zaznamená prehľady o tóne hlasu volajúceho, o jeho pocitoch, emocionálnom stave a osobných vzťahoch. Ide o dôležitú skutočnosť, pretože do roku 2018 budú spoločnosti pravidelne komunikovať až s polovicou svojich klientov prostredníctvom služieb založených na kognitívnych výpočtoch. Tie budú organizovať všetko od bankovníctva cez predaj až po zdravotnú starostlivosť. V nasledujúcich riadkoch predstavíme 5 základných aspektov, ako začať kognitívne podnikať, ak sa rozhodnete založiť živnosť.
1. Vytvorte kognitívnu stratégiu
Rozhodnite sa, ktoré produkty, služby, procesy a činnosti by ste chceli detailnejšie preskúmať. Prehodnoťte, aké údaje Vaša spoločnosť reálne potrebuje a vyberte odborníkov, ktorí spustia Váš kognitívny systém.
2. Vytvorte základ dát
Zhromaždite najužitočnejšie údaje pre Vašu organizáciu. Tieto dáta by mali obsahovať údaje, ktoré organizácia reálne využije. Najčastejšie sú to údaje o predaji, protokol sťažností klienta, no nie zriedka ide aj o analýzu hudobného a literárneho vkusu, pričom niektoré spoločnosti zaujíma aj číslo topánok ich zákazníkov, prípadne obľúbená farba. Je iba na Vás, aké údaje skutočne potrebujete a viete ich využiť vo svoj prospech.
3. Vyhľadávajte partnerské systémy
Nemocnice, poisťovne a súkromní lekári môžu vytvoriť spoločný kognitívny systém, vďaka ktorému získajú údaje potrebné pre poskytnutie zdravotnej starostlivosti. Takto sa vytvorí aktívne riadenie, vďaka ktorému môže zdravotnícky priemysel fungovať lepšie, rýchlejšie a liečba môže byť menej nákladná. Pokiaľ teda plánujete podnikať v zdravotnom sektore, zvážte pričlenenie sa k partnerským programom. Takéto spoločenstvá sú však charakteristické aj pre iné oblasti (spoločné stravovanie, ubytovanie a pod.).
4. Vytvorte si svoj vlastný systém
Navrhnite (alebo si nechajte navrhnúť) osobný IT systém, ktorý bude vyladený pre Vaše vlastné kognitívne pracovné vyťaženie. Tu môžete skombinovať súkromné, verejné a hybridné údaje podľa vlastného uváženia. Takáto kombinácia vytvára skvelú infraštruktúru, ktorá môže fungovať ako chrbtica pre Vašu organizáciu. Do roku 2017 bude až jedna miliarda zariadení inteligentných domácnosti pripojená na kognitívny systém, a to vrátane elektrických spotrebičov, detektorov dymu a kamery. Údaje získané vo Vašej domácnosti tak pôjdu rovno do Vášho systému.
5. Bezpečnosť kognitívnej éry
Cieľom kognitívnych systémov je zabezpečiť každú transakciu, informáciu a interakciu, aby si našla cestu tam, kam patrí, a teda do vozidiel, budov či podnikových procesov. Bezpečný systém garantuje dôveryhodnosť celého systému a v konečnom dôsledku aj imidž firmy. Majitelia by mali dbať na ochranu, aby sa údaje z tohto vysoko citlivého systému nedostali do nepovolaných rúk.
Ak si budete chcieť v budúcnosti založiť s.r.o., malo by to byť zase o niečo ľahšie, pretože budete mať k dispozícií údaje, ktoré generácie podnikateľov pred Vami nemali. Kognitívne schopnosti umožňujú biznismenom robiť strategické rozhodnutia na základe údajov, ktoré sa menia v reálnom čase, sú neustále aktualizované, a teda v plnej miere využiteľné. Podniky majú možnosť zisťovať z kognitívnych systémov hlbšie poznatky, pričom im je k dispozícií obrovské množstvo dát. Môžu odhaliť príležitosti, ktoré by bolo kedysi prakticky nemožné vidieť alebo nájsť prostredníctvom tradičných metód výskumu. Áno, kognitívne podnikanie je spôsob, ako rásť v digitálnom veku.
Foto: © [alphaspirit] / Dollar Photo Club