Jednoduchá otázka hneď na úvod – čo si myslíte, kde vás vaši potencionálni zákazníci navštívia skôr? Vo vašej kancelárii či na vašom webe? Presne tak, na webe, a to je jeden z hlavných dôvodov, prečo by ste si na vytvorení svojej web stránky mali dať poriadne záležať. Prvý dojem rozhoduje. Nie preto, že sme všetci povrchní, ale preto, že svoje podvedomie nedokážeme ovládať. A presne preto si radšej nakúpime od niekoho, kto nám je sympatický. Emócie predávajú, naša logika potom už len vytvorí rozumné dôvody, prečo sme tú-ktorú vec nakoniec kúpili.
Ako by mal vyzerať web?
Dôležitá je lineárna jednoduchá scrollovacia štruktúra. Doplňte ju o jednoduchú, plochú a príťažlivú grafiku, minimalizmus sa dnes nosí aj pri webdizajne. Používajte infografiky, poznáte to – nikto nemá čas, aby čítal normostranu textu, no každý si nájde čas na to, aby si pozrel peknú infografiku. A to, že v súčte pri nej strávi viac času, ako čítaním článku, je už jedno. Nepoužívajte kúpené fotky z banky pri prezentácii svojej firmy na webe. Nehodí sa to, radšej si priplaťte za fotografa, ktorý vám urobí jedinečné fotky. Personalizácia je cesta k úspechu. Veľký text! Nenúťte svojich zákazníkov zoomovať, nie každý vie používať lupu. A aj keby vedel, prečo to robiť?
Aký obsah dať na web?
Dôležité je nepýtať sa otázku: „Čo potrebujem na webe ja?“ Pýtajte sa, čo tam chce nájsť váš návštevník, vy v tomto momente nie ste podstatný. Vy by ste tam chceli mať o svojej firme najradšej každý nezaujímavý detail. A aký obsah tam chce nájsť návštevník? No predsa taký, ktorý nikde inde nenájde. A navyše zadarmo. Dajte mu ho. Píšte o tom, o čom nikto iný nepíše. Dajte mu informácie z oblasti, v ktorej ste špička. Nebojte sa poskytnúť časť z vášho know how, vráti sa vám to. Ako? Keď ľuďom dáte niečo zadarmo, chcú vám to čo najskôr splatiť. Volá sa to pravidlo reciprocity. A prečo by nemohli splatiť váš kvalitný obsah zadarmo tým, že sa stanú vašimi zákazníkmi? Pri písaní je dôležité, aby ste zabudli na nekonečné tapety textu. Buďte stručný, nebuďte nudný a bavte sa s nimi ako s vašim kamarátom. Prejavy z akademickej pôdy na váš web nepatria.
Majte rýchly a intuitívny web
Rýchlosť je dôležitá, dnes sa nikomu nechce čakať dve sekundy, kým sa mu otvorí podstránka na webe. Dajte si záležať na rýchlosti. Intuitívnosť! Minule som hľadal na stránke Fortuny možnosť overenia tiketu. Logicky je to jedna z vecí, ktorú na ich stránke robia ľudia najčastejšie. Dostal som sa do takej situácie, že som to musel googliť a ani to nepomohlo. Nakoniec som to našiel učupené, nevýrazné v ľavom dolnom rohu na konci stránky. Presne pre toto je dôležitý UX dizajnér, aby ste nezostali na stránke stratený. Voďte svojho návštevníka po stránke za ruku, nenechajte ho nikde zostať stáť. Keď zastane, potom nasleduje už len zatvorenie stránky. Tieto pravidlá sa samozrejme dajú použiť aj pri tvorbe eshopov. Dajte si záležať na tom, ako vyzerá, čo obsahuje a ako funguje váš web. Je to dôležitý stavebný kameň vášho úspechu.
Foto Vichaya Kiatying-Angsulee / freedigitalphotos.net